A fotóinkat egy-egy applikáció segítségével már pillanatok alatt fel tudjuk turbózni. Elég rátenni egy filtert, és máris sokkal szebb a kép, még akkor is, ha előtte csak közepes minőségű volt.

És hogy mi a köze a filtereknek a prezentációkhoz? Van egy hasonló filter, amit prezi készítésénél is tudsz alkalmazni. Nem biztos, hogy olyan instant működni fog, de néhány egyszerű lépéssel és kattintással sokkal letisztultabb és hatásosabb prezentációt kaphatsz. Ezt a technikát mi üzenetfókuszú filterezésnek hívjuk.

Egy jól összerakott prezentáció alapja az, hogy van üzenete. Ez azt jelenti, hogy egy mondatban össze tudod foglalni, hogy mit mondasz el, akármilyen hosszú is az előadásod.

Ez két dolog miatt is nagyon fontos.

Egyrészt azalatt a folyamat alatt, amíg ezt a mondatot megalkotod, végig kell gondolnod az előadásod mondanivalóját, a közönség elvárásait, hogy mi a célod a prezentációval, mit vársz a többiektől, mi a call to action. Így ez az egy mondat segít letisztázni a sokszor még zavaros gondolataidat, és megszületik a mondandó esszenciája. Másrészt ez az egy mondat válik az egész előadás vezérfonalává: ez lesz a szűrő, és segít eldönteni, hogy bizonyos tartalmi elemeknek (statisztikáknak, táblázatoknak, adatoknak, történeteknek, folyamatábráknak) van-e helyük a prezentációban

Hogy is néz ki mindez a gyakorlatban? 3 olyan lépést hoztunk nektek, amivel ti is gyakorolhatjátok az üzenetfókuszú filterezés technikáját.

1. A vezérfonál adja az előadásod gerincét

Ha megalkottad az egy mondatos főüzenetet, akkor képzeld el, hogy ez olyan lesz, mint egy szárítókötél: erre tudod majd ráaggatni a tartalmi elemeket

Clothes on a hanger

Amikor valamit rá szeretnél akasztani erre a vezérfonálra, akkor ezt a kérdést kell feltenned magadnak: Mindenképp szüksége van a közönségemnek arra, hogy ezt hallja ahhoz, hogy a főüzenetemet átadjam?

Ez azonban nem azt jelenti, hogy csak a hasznos és informatív blokkoknak van helye. Előfordulhat az is, hogy az előadás elején a vicceknek és a sztoriknak is van célja. Sir Ken Robinson TED előadásában például nagy szerepet játszik a bevezetés, még akkor is ha nem ad konkrét tartalmat: előkészíti a terepet egy megosztó témának, megkedvelteti velünk az előadót, megteremti a kapcsolódást a témához.

2. Az üzenet mindig legyen kimondva

Az nem elég, hogy te magadnak megfogalmaztad az üzenetet. És az sem elég, hogy burkoltan próbálod rávezetni a közönséged arra, hogy ő is ezt gondolja.

A főüzenet legalább egyszer hangozzon el a prezentáció alatt. Ugyanígy a különböző alüzenetek is. Ez azt jelenti, hogy neked állást kell foglalnod egy gondolat mellett, ami tudjuk, hogy rizikós.

Envelopes

Dolgoztunk egyszer egy marketinges csapattal, akik piaci adatokat elemeztek és azok tanulságait prezentálták a vezetőik felé. Féltek az adatok alapján konkrét megoldási javaslatot tenni a vezetőik elé. Ezzel az a baj, hogy ha te tudatosan nem vezeted a beszélgetést abba az irányba, hogy megoldásokról beszéljetek, akkor megvan annak a kockázata, hogy nem fogtok ide eljutni a megbeszélés alatt. Sokkal jobb helyzetben vagy akkor, ha megfogalmazod az álláspontod, és itt nem kell tévedhetetlennek lenned. Nagyon szuper, ha a másik nem ért egyet a konklúzióval, mert ha azt kifejezi, akkor máris ott vagytok, hogy lehetséges megoldási javaslatokról beszéltek és valami konkrét történik a prezentációd után.

3. Vágd ki a sallangot

Ha nem vagy biztos abban, hogy az adott gondolat támogatná az üzenetet, akkor ne tedd bele. Ha a konklúzió levonásához nem kell megismertetni az egész adatfeldolgozási folyamatot, akkor ne ismertesd. Ha egy mondat, egy illusztráció vagy egy ábra nem segíti a megértést, akkor vedd ki.

Az öncélú képek, illusztrációk egyébként is nagyon zavaróak tudnak lenni, hiszen amíg a közönséged próbálja kibogarászni, hogy mi is van azon a bonyolult ágrajzon, addig nem rád és a magyarázatodra figyel, és könnyen elveszti a fonalat.

Data

Minden, ami nem az üzenetedet támogatja, de benne van az előadásodban, kognitív zajt jelent a közönségednek, és az ellen hat, hogy átmenjen az üzenet.

Tipikus hiba, hogy a sok adattól, statisztikától, tartalomtól a közönség nem látja meg a lényeget, mert elveszik a részletekben – és ez nem az ő hibájuk, hanem az előadóé.

A prezentációknál különösen igaz az, hogy a kevesebb több. Ha valakit érdekel valamilyen részlet, akkor úgyis rá fog kérdezni, te pedig tudni fogod rá a választ, hiszen ha majdnem beleraktad a prezibe az infót, akkor biztosan tudod, hogy miről beszélsz.

A prezentációd legyen tömör, velős, meggyőző, konkrét – a közönséged is hálás lesz, hogy nemcsak időt, hanem mentális kapacitást is megspóroltál nekik.

Lehet bármilyen prezentációs tippeket és trükköket tanulni, de amíg az alapok nincsenek meg és tartalmilag nincs letisztázva egy előadás, addig mindez csak csillámpor lesz a szemétdombon.

Ha szeretnéd megtanulni, hogy hogyan rendezd a gondolataidat és tarts egyszerű és lényegretörő előadást, akkor gyere el a következő prezentációs nyílt képzésünkre!