Az a helyzet, hogy az Impactnél csinálunk egy furcsa dolgot: olyan tréninget szervezünk, amire tudjuk, hogy nem akarsz eljönni. És hogy miért csináljuk, és miért szervezzük meg immár hatodszorra ezt a képzést? Mert tudjuk, hogy pont azért nem akarod, mert szükséged lenne rá.

Az igazság az, hogy valószínűleg nem dobban meg a szíved és kezdesz el óhatatlanul vágyakozni, hogy bárcsak te is a részese lehetnél, amikor látod a prezentációs tréningről szóló hirdetésünket. A prezentálás, nyilvános beszéd, előadás, mások előtt felszólalás a legtöbbünknek nem annyira komfort zóna – miért tennéd hát magad bele egy olyan helyzetbe, ahol hétről hétre előadói kihívásokkal kell szembenézned? Lehet, hogy már rég elkönyvelted magadban, hogy ez nem a te asztalod, ebben te nem vagy jó és nem is akarsz jó lenni. Hiába vagy szakmailag kiemelkedő és hívnak meg konferenciákra, nemet mondasz, mert neked nincs kedved előadni. Kell a fenének az a sok izgulás, stressz, hosszas felkészülés, lámpaláz.

prezentációs képzés

Úgyhogy úgy tűnik, hogy az Impactnél egy olyan tréninget szervezünk, amire az emberek nem akarnak eljönni. Ennek ellenére az elmúlt egy évben több, mint 50 ember járt az Impact Lab prezentációs képzésünkön. Voltak olyanok, akik igazán szerettek volna jönni, de a többségnek kellett egy kis noszogatás a vezetőjétől, a cégtől vagy tőlünk. Voltak, akik beismerték, hogy nem fűlött a foguk az egészhez a kezdetekben. Sejtették, hogy hasznos lesz nekik, de semmi kedvük nem volt eljönni az első tréningre. Mert lehet támogató a közösség, laza a hangulat, játékosak a feladatok, első ránézésre szimpatikus a tréner páros – mégiscsak prezentálásról van szó, na.

Még az unokatesóm is azt mondta (akinél a családi szolidaritás hozhatott volna egy kis elfogultságot), hogy az első tréning után annyira kényelmetlenül érezte magát, hogy gondolkozott azon, hogy kiszálljon az egészből. Végül maradt, és az utolsó alkalmon magabiztosan kiállva, nyugodt testbeszéddel úgy magyarázott az agykutatással járó munkájáról, hogy végre én is megértettem, mivel foglalkozik, miközben humorosan és könnyedén beszélt hozzánk.

Mik azok az okok, ami miatt azt gondolod, hogy ez a képzés nem neked való?

1. Ilyen sok időre elköteleződni? Nem lehet ezt megtanulni egy egynapos tréningen?

A klasszikus “nincs időm erre” kifogás egyik változata, amit nagyon sokszor hallunk, mivel az alapozó képzésünk 5 alkalmas, és hetente egy délelőttöt töltünk együtt a csapattal.

Sokszor megkapjuk, hogy ilyen hosszú időre nem lehet kiszakadni a munkából. Vagy hogy ugyanezt a képzést igazából meg lehetne csinálni tömbösítve is két nap alatt. Volt olyan cég is, amelyik visszajelezte, hogy bár rengeteg kollégának ajánlották, akik szeretnének előadásban fejlődni, de ennyi időt SENKI nem tud rászánni. Egy több száz fős cégnél.

5-ször 3 óra, az 15 óra. 15 óra alatt sokkal magabiztosabbá válni és megtanulni egy prezentációs felkészülési mechanizmust óriási eredmény, nemhogy storytelling és design alapokat is kapni mellé. Egy ilyen kompex és összetett készséget rutin szinten egy egy napos tréningen nem lehet elsajátítani. Gyakorlásra meg pláne nem jutna idő. Mi abban is hiszünk, hogy a tanulás nagy része két tréning között történik, és az időben elosztott, falatnyi tréningek sokkal hatékonyabbak, sokkal könnyebben beépülnek a mindennapokba.

Úgyhogy nem, nem fogunk két napos intenzív képzést tartani, mert nem hiszünk benne. Biztosítani szeretnénk azt, hogy valóban fejlődésen menj át, és ehhez szükség van a hosszú távú folyamatra.

2. Nincs időm erre MOST

“Igen, igen, fontos lenne, meg jó lenne magabiztosan előadni, de ez most nem prioritás.” A másik kedvencem. Mikor lesz az? Mitől lesz az?

Amikor már nagyobb lesz amiatt a fájdalom, hogy nem tudsz jól prezentálni mint az a kényelmetlen érzés, hogy egy ilyen komfortzónán kívüli feladatba belevágj. Akkor, amikor már nem is hívnak többet konferenciára előadni, mert már annyiszor mondtál nemet. Akkor, amikor látod, hogy egy veled egyszerre indult kolléga sokkal előrébb van a karrierjében azért, mert “jobb a beszélőkéje”. Akkor, amikor látod, hogy mások vállalkozása sokkal gyorsabban növekszik, mert jobban jelen vannak eseményeken előadóként. Amikor látod, hogy neked is van annyi tudásod, ha nem több, és mégis ők a kerekasztal-beszélgetés résztvevői.

Nincs jó időzítés. Minél előbb vágsz bele a saját magad képzésébe, annál hamarabb esel túl a kezdeti “bénázós” időszakon. Mert senki nem születik karizmatikus előadónak és senki nem tanulja meg ezt egyik pillanatról a másikra. Gyakorolni kell. Most.

3. Nem kell erre nekem tréning, ma már mindent meg lehet tanulni online

“Ott van már a polcomon a TED-könyv, meg egyébként is rengeteg online kurzus is van, majd ha egyszer időm lesz rá, akkor belemélyedek a témába!”

Prezentálni nem lehet könyvből megtanulni. Hiába tudsz minden technikát, eszközt, láttál több tucat előadást online, attól még ha kiállsz, ugyanúgy nem fogod tudni, hogy mit csinálj a kezeddel, hogyan tarts fenn a közönséggel a kapcsolatot, hogyan tartsd észben az előadásod struktúráját.

prezentációs képzés

Plusz az ilyen online és szabadidőben történő tanulás legtöbbször csak akkor fér bele, ha van rá időd. Ha viszont regisztrálsz egy tréningre, ahol hétről hétre ott kell lenned, készülnöd kell, akkor biztosítani tudod azt, hogy igenis minden héten foglalkozz a témával és fejleszd magad.

Az Impact Lab tréningek úgy vannak felépítve, hogy minden elméleti blokk után lehetőséged legyen gyakorolni. Nemcsak a tudást kapod meg, hanem rögtön van lehetőséged beépíteni azt a gyakorlatba. Plusz ott ül melletted még 10 résztvevő, akivel ugyanazt a “prezentációs nyelvet” beszélitek, akik a folyamatos szakértői visszajelzéseikkel rengeteget tudnak segíteni neked abban, hogy megéld, hogy milyen hatással tudsz lenni a közönségedre.

4. Nem éri meg nekem annyira, túl drága

Ez az, amit a legkönnyebben meg tudok válaszolni. Mert a prezentációs készség az egyik olyan skill, aminek az értéke a legkönnyebben fordítható le a mindennapokban is.

Mert az, hogy egy konferencia megjelenés után bejön 3-4 új ügyfeled a következő hónapban, az valószínűleg sokszorosan vissza fogja hozni a képzés árát.

Ha előléptetnek a munkahelyeden, mert sokkal láthatóbbá válsz a szervezeten belül a kiállásodnak köszönhetően, az jelentősen meg fog látszani a fizetéseden is. Pár hónap múlva meg is térült a képzés ára.

Ha vezetőként ezen múlik az, hogy motiválni tudod a kollégáidat és át tudod adni nekik a lelkesedésed a közös missziótok iránt, akkor azzal, hogy embereket tudsz megtartani és hatékonyabb munkára inspirálni, értéket teremtesz a cégnek. Vagy annak a költségét spórolod meg, hogy a kollégák távozása után új embert keress helyettük.

Ha az ügyfél találkozókon rá tudsz kapcsolódni a tárgyaló partnereidre és történetekkel szemléletessé tudod tenni, hogy mit is nyújt a te vállalkozásod, akkor őszinte, értékes és hosszú távú üzleti kapcsolatokat teremthetsz.

Ha pedig vállalkozóként, szabadúszóként sikerül bemutatnod a márkád sztoriját, üzenetét, azt, hogy te ki vagy és mi a te sztorid akkor sokat sprórolhatsz marketing tanácsadókon, akik a miérted és a márkaüzeneted megtalálásában segítenének.

5. Mit tud nekem tanítani két kedves, fiatal lány a karizmatikus prezentálásról?

A mi filozófiánk az, hogy ez a tréning rólad szól. Nem mi fogunk szerepelni és csillogtatni a kitűnő előadói képességeinket. Helyette teret és folyamatot teremtünk arra, hogy te minél többet tanulhass, tapasztalhass, kísérletezhess. A háttérből segítőként téged emelünk fel a színpadra. Ahelyett, hogy mi beszélnénk, téged beszéltetünk, így észrevétlenül egyre komfortosabban érzed magad helyzetekben.

Az elején ez a kifogás, a hasonló kommentek bosszantottak. Most már csak mosolygok, hiszen az eredményeink magukért beszélnek. Sorra látom, hogy a képzésünkön részt vettek neves konferenciákon adnak elő. Emaileket, üzeneteket írnak arról, ha jól sikerült egy-egy előadás. Van, hogy még mindig segítségért fordulnak hozzánk egy-egy fontos előadás előtt.

Mi nem megmutatjuk, hanem megtanítjuk. Titeket teszünk a tréning főszereplőjévé, hogy ezáltal ti is megtanulhassátok, hogy hogyan tudjátok a saját közönségeteket főszerepőlővé tenni, őket is megerősíteni, felemelni, inspirálni.