Egy újabb prezentáció elkészítését bízták rád. Megint, pedig a héten már kettőt is csináltál. Lehet, hogy ezt már nyűgnek éled meg. Lehet, hogy arra gondolsz, mennyi időt kell megint a dizájnnal, formázással, számok és adatok vizualizálásával töltened. Miközben a meetingek, tennivalók csak gyűlnek a naptáradban. 

Vegyél most egy mély levegőt, megérkezett a segítség!

Hozunk neked 5+1 tippet, hogyan készíts lényegretörő, élvezetes prezentációkat rövidebb idő alatt, hatékonyan! 

1. Legyen fókuszod! 

Vagy azt is mondhatnám: Tudd, miről akarsz beszélni! – Na nem arra a sok jegyzetre és félmondatra gondolok, amit valahova leírtál, hanem arra az EGY mondatra, ami a legjobban összefoglalja a hallgatóság számára, amit magával fog vinni. Azt gondolod, ez üzleti prezentációk, negyedéves beszámolók alkalmával nem működik? 

“A számok a digitális átállás hatására jelentősen nőttek az összes szektorban – másképp fogalmazva, elértük a célunkat!”

Itt tehát az egy mondatos üzeneted lehet ilyesmi: “Büszke vagyok, hogy ezt a változást elértük!”, “A változtatások sikeresek voltak!”, “Büszke vagyok az erőfeszítéseinkre, elértük, amit akartunk!”. Ne vízionáld túl, azonban legyen a tarsolyodban a főüzenet. Ha erre fókuszálsz a prezentáció készítésekor, a slide-ok flowja, a logikai felépítés, a struktúra sokkal gyorsabban jön majd! 

2. A cél: rétegezz! 

Ismerős az az érzés, amikor összeraksz egy félórás prezentációt, a dizájn támogatja a mondandót, megfelelő helyeken becsempészel egy kis humort, és a felkészülésre elment fél napod? Majd kiderül, hogy öt perced van előadodni, amit készítettél. Instant csalódás, harag és kapkodás, zavar. Máris felkészületlennek tűnhetsz, pedig te tudod, mennyi időt és energiát raktál bele a mostanra feleslegessé vált prezentációdba.

Ezt úgy tudod elkerülni, ha rétegesen gondolkodsz. Legyen 2-3 fő pontod, ahol a legfontosabb üzeneteket átadod, és ezeket, ha tudod, rakd a prezentáció elejére! Így ha kevés (kevesebb) időd van, a lényeget adod át. Ezután jöhetnek a főbb pontok kibontásai, az extra kontextus, a “jó ha tudod” vagy “nice-to-have” részek, ha 15-20-30 perced van. 

3. A rövidebb = jobb. Mindig!

Szorosan kapcsolódik az előző ponthoz, azt is mondhatnám, hogy az egyik legalapvetőbb, de legnehezebb feladat, hogy rövidíts. Miért? Mindannyiunkban van egy kis hiúság, ami megnehezíti, hogy a saját gondolatainkat szabjuk át kíméletlenül. Nem könnyű rövidebbre vágni a mondandónkat. Ebben az segíthet, ha saját magadról átírányítod a reflektorfényt a közönségre. 

Valóban kell még ez az öt mondat? Megértik két pontban is? Hogyan tudom tömörebben átadni? Kiszedhetnék itt néhány táblázatot? Hogyan tudom a legjobb tudásom szerint segíteni a hallgatóságot, hogy eljusson hozzájuk az üzenet a lehető legegyszerűbb módon? 

4. És ha már közönség, beszélj hozzájuk! 

Bizony, hiába te adsz elő, az előadás nem rólad szól. Nem a poziciódról, nem a tudásodról, nem arról, hány meggyőző számot rejtettél el a slide-okon. Keretezd át az előadást, meetinget a fejedben – még mielőtt nekiállnál a prezentációnak! Gondolkodj a közönséged fejével, és lásd meg, nekik mire van szükségük. 

Tudod, hogy sietni fognak? Légy tömör! Sosem találkoztak még egymással? Csempéssz be némi humort, érzelmet, hogy oldd a kezdeti feszengést! Kreatívoknak adsz elő? Extrán figyelj arra, hogy vizuálisan is megkapó slide-okat készíts! 

Amikor beleképzeled magad a hallgatóságod helyébe, sok felesleges sallang egyszerűsödik! Szánj erre néhány percet, mielőtt elkészíted az előadást, sok percet spórolhatsz meg  magadnak. Nem tudod, kik lesznek a hallgatóságban? Keress valakit, aki rendelkezik ezzel az információval. Ez az extra lépés sok fejtöréstől kímélhet meg. 

5. Az unalom ellentéte a játékosság!

Tudod, mire kapcsolódnak rá az emberek először? Nem, nem a számokra, pedig talán ezt tanultad te is. Még csak nem is a megfelelő képek és betűtípus összhangja miatt fognak rád figyelni. Hanem amiatt, hogy kiváltasz belőlük érzelmeket. Legyen szó örömről, meglepetésről, meghökkenésről, mi emberek úgy vagyunk huzalozva, hogy az agyunk automatikusan reagál a bennünk kiváltott érzelmekre. Ez egy teljesen automatikus folyamat, ami igazi támogatód lehet prezentálás közben. Játssz a hangszíneddel, nevettesd meg őket, használd a meglepetés erejét egy izgalmas képpel vagy mondattal. Ha azt akarod, hogy a telefonjuk helyett rád figyeljenek, használd az érzelmeket! 

https://impact-training.hu/eloadastechnika-oktatovideo/

+1 Hasznosíts újra!

Tévedés azt gondolni, hogy a jó prezentáció az mindig újonnan készített prezentáció! Bátran hasznosíts újra gondolatokat, üzeneteket, dizájnokat, ahol ez nem vesz el a mondanivalóból és a felkészültséged megítéléséből! 

További tippek érdekelnek még? Megmutatjuk például, hogy a 3-as szám miként egyszerűsítheti le nagyon hamar a prezentációid elkészítését az Előadó születik! előadástechnika oktatóvideónkban. Nézd meg te is, hogy eredményesek legyenek az előadásaid!

Szeresd meg te is a prezentálást, kövess minket Facebookon és Instán, illetve nézd meg korábbi blogcikkeinket is.