Mindenre is jó. Mostanában mindenhonnan ez a kifejezés jön velem szembe. Reklámhirdetések, ingyenes webinárok hirdetik, hogy a szolgáltatásaik “mindenre is” jók, mi pedig természetesen “mindent is” szeretnénk. Mielőtt azt hinnéd, hogy mi is ebbe a kategóriába sorolnánk a prezentációs készségfejlesztést, fontos tisztáznunk: Mindenre is nem jó! Viszont az kétségtelen, hogy számos pozitív velejárója van annak, ha elkezdesz tudatosan jobb előadóvá válni.
Elsőként saját magamon tapasztaltam meg, milyen sok változást hozott az, hogy teljesen beszippantott a prezentációs készségfejlesztés világa. Sorra fogyasztottam a TED videókat, bújtam a szakkönyveket, és teszteltem a tudásomat konferenciákon. Azt vettem észre, hogy a korábban bátortalan lány a phd-szemináriumokon elkezd hozzászólni a beszélgetésekhez, és nem csak a fejében pörgeti a gondolatokat. Aztán megleptem a konferenciásokat, mivel általában én voltam az egyetlen, aki percre pontosan tartottam az időkeretet, mert persze előtte vagy százszor elpróbáltam a beszédemet. Az Impact révén én, aki sosem tartottam a sales tevékenységet erősségemnek, a storytelling által már nem azt éreztem, hogy nyomulok és értékesítek, hanem mesélek és beszélgetek. A listám még nagyon-nagyon hosszú lenne, mert számtalan helyzetben (például az esküvői fogadalmamnál) támogatott az, hogy megtanultam empatikus és magabiztos előadóvá válni.
Mivel ez lett a szakmám és a hivatásom is, azt hittem, hogy a sok jótékony mellékhatás, amit megtapasztaltam magamon, az extrém dózisnak is köszönhető, azaz hogy rengeteget foglalkoztam a témával. Most viszont, hogy már több mint 300 résztvevőt végigvihettem az egy hónapos prezentációs képzésünkön, tudom, hogy ez nem csak az én tapasztalatom, és nem kell hozzá az extrém dózis…

Összegyűjtöttem néhány példát a saját és résztvevőink élményei alapján, hogy mi mindenre lehet hatással az, ha elindulsz a prezentációs készségfejlesztés útján.
Többet kevesebbel – Fókuszáltság és tömörség
Balázs a családja történetét kutatta. Kíváncsi volt arra, hogy a transzgenerációs örökség az ő esetükben mit jelent. A többéves kutatómunkája eredménye bizony végtelen számú családi történet lett, aminek szálai sokszor kuszán kapaszkodtak egymásba. Ebből kibogozni, hogy egy tizenöt perces előadásban mi az az esszencia, amivel a többieknek is értéket lehet adni, nem volt könnyű.
Nehéz volt elengedni bizonyos történeteket, amik kedvenccé váltak az idők során, de most mégsem illetek a kialakított narratívába.
Nehéz volt egyetlen mondatba összefoglalni, mi az az egy gondolat, amit magával vigyen a közönség.

Hosszas szobrászati munka, “faragás” után (ahogy Bea kolléganőm nevezi azt a folyamatot, ahogy kialakul a végleges előadás, és a felesleges sallangokból kibontakozik a mű), az egyik legkülönlegesebb beszéd született meg. Az üzleti életben a végtelen családi történetek helyett a végtelen mennyiségű adatok kusza hálójában könnyű elveszni. Megszületnek a kilométeres hosszú e-mailek, a többször ugyanazt elskandáló megbeszélések, és rendre kicsúszunk az időkeretből… és a végén azt érezzük, hogy el se mondtuk, ami igazán fontos volt. Amikor azt gyakorlod, hogy miként tudod egy mondatba összefoglalni az előadásod lényegét, amikor kivágsz minden olyan adatot és gondolatot, ami nem a főcsapása az előadásodnak, akkor ez a fajta gondolkodásmód mélyen beléd rögzül. Egyszer egy résztvevőnk mesélte, hogy neki az volt az egyik legkellemesebb meglepetés, hogy az e-mailjei hossza is mennyivel lerövidült, sikerült “többet kevesebbel” mondania. Ezért a másik fél mindig borzasztóan hálás.
Kilépni a dobozodból – Érzelmi intelligencia
Egy ügyfelünkkel már vagy egy éve dolgoztam együtt különböző céges anyagokon, amikor egyszer egy váratlan és meglepő kéréssel fordult hozzám. Azt kérte, hogy segítsek neki megírni a beszédét, mert ő vezeti majd a szertartást a legjobb barátja esküvőjén. A beszélgetésünkre már rutinosan érkezett. Nem a saját fejéből kipattant gondolatok és netes esküvői idézetek vázlatával hozakodott elő, hanem egy kávézás keretében meginterjúztatta a menyasszonyt és a vőlegényt, és számtalan történettel teli jegyzete volt. Így olyan beszédet tett össze, ami nem a coelhós üres klisékre épült, hanem egyedi és személyes volt. Az eredmény pedig jó sok papírzsepiben volt mérhető. Büszke voltam rá, hogy az egyik leglényegibb üzenetünk vált a részévé, hogy ne az információk, a saját tudásod vezessen, hanem a közönséged.

Minél inkább szakértőjévé válsz egy területnek, és minél többet kell róla beszélned, annál nagyobb az esélyed arra, hogy te is csőlátásúvá válj, és a dobozodba ragadj. Na ebben remek segítség a prezentációs készségfejlesztés: kirángat abból a bizonyos dobozból, ahol a tudás átka fenyeget! A legjobb előadók erőssége ugyanis az, hogy úgy tudnak beszélni a témájukról, hogy azt bárki megértse, sőt, a közönség azt érzi, hogy ez itt és most neki szól, és sok útravalót kap az előadástól. Hálás azért az előadónak, hogy nemcsak mint egy lexikon elsorolta az információkat, hanem megértve őt, hozzá beszélt, érte volt ott, kilépett a dobozából. Ha ilyen előadó szeretnél lenni, akkor a felkészülés mindig arról szól, hogy először megismerd és megértsd a közönségedet, és innen indulj el.
Nem elhinni mindent! – Kritikai gondolkodás
Minimum egy hónapon keresztül dolgozunk együtt prezentációs képzés keretében a céges és nyílt képzéses csapatainkkal. A gyakorlás és fejlődés részeként minden alkalommal, amikor találkozunk, próbaelőadásokat tartanak egymásnak és nekünk, szakértőknek, majd visszajelzésekkel és kérdésekkel “bombázzák” egymást. Azt kérjük tőlük, hogy osszák meg a többiekkel, mit éreztek és gondoltak hallgatóként, milyen kérdések merültek fel, hol vannak az előadások gyengepontjai, esetleg kételkedtek-e az elhangzottakban, mindvégig hitelesnek tartották-e az előadókat. A beérkezett visszajelzések alapján az előadók hétről hétre finomhangolják és formálják az előadásukat. Azok a pillanatok, amikor az előadó azt mondja, “Huh, ez jó kérdés, nem is gondoltam, hogy erre kíváncsiak vagytok.”, “Akkor legközelebb másként is elmagyarázom.”, mind-mind annak jelei, hogy felismerik, miként tudják meggyőzően felépíteni a beszédüket.
Amikor azt szeretnéd, hogy a prezentációd megbízható adatokra épüljön, felkészülsz arra is, hogy milyen ellenérvek érkezhetnek, milyen előnye és hátránya van az ötletednek, azaz alaposan körbejárod a témád. Ez a szemléletmód veled lesz majd akkor is, amikor média tartalmakat fogyasztasz, más előadását hallgatod, vagy épp egy szimpla baráti beszélgetésen veszel részt. Ugyanúgy, ahogy kérdeztél magadtól, kutattál a megbízható, releváns infókért, és nem csőlátással hintettél be nem bizonyított igét, ez az attitűd jelen lesz veled más területeket is.

Három történet, három jótékony mellékhatás, és szerencsére ezt a listát még folytathatjuk (mélyebb figyelem, strukturáltság és stratégiai gondolkodásmód, láthatóvá válás…). Nem a 21. század mindenre is jó skillje, de biztosan tudom, hogy egy olyan power skill, ami bástyaként segít minket az élet számtalan területén. Sőt, időnként még azt is megtapasztalom, hogy jobb emberré is tesz minket. De ez már tényleg úgy hangzik, mintha mindenre is…
Szóval, ha te is vágysz pár jótékony mellékhatásra, akkor várunk az augusztus 26-án induló nyílt képzésünkön.
Ha most jelentkezel, akkor ajándékba megkapod a Kapcsolódj – Prezentálj profin online is! ebookunkat.