Szeretnéd, hogy emlékezzenek rád. Szeretnéd, hogy téged válasszanak. Mégis a körülötted lévő óriási információs zajban nem egyszerű kitűnni. Nap mint nap új és újabb konferenciák vannak, ahol előadunk, a munkahelyünkön egyik meetingről a másikra rohanunk, és a social media felületeken is posztolunk, sztorizunk, videózunk. Mi segíthet, hogy mégis a te üzeneted legyen az, ami a közönségeddel marad? Szijártó Adrienn írása
Megosztunk veled 6+1 ötletet, hogy miként készíts egyedi és izgalmas prezentációkat!

1. Legyél pillanatragasztó!
Ha felidézed az egyik kedvenc előadásodat, mire emlékszel belőle? Mi az az első kép, ami bevillan? Nekem az egyik kedvencem Jamie Oliver Ted Prize beszéde. Tudod mit csinált? Kiöntött egy egész talicska kockacukrot a színpadon! De nem kell ilyen messze menni, hazai céges környezetben, egyszer egy előadó a saját focis példáján keresztül vitt közelebb a belső motiváció megértéséhez. Pedig nem szeretem a focit. Mégis annyira egyszerű, annyira emberi volt a története, hogy engem ott és akkor teljesen megérintett. (Magáról a történetről lejjebb még olvashatsz.)

Azok az előadások tudnak igazán emlékezetesek lenni, amelyeknek van egy olyan eleme, ami úgy működik, mint a pillanatragasztó! Azonnal a közönséged emlékezetébe ragasztja az adott pillanatot/gondolatot, és ami még fontosabb, hogy általa az üzenetedet is. Nancy Duarte star momentnek nevezi ezt a pillanatot.
Vannak egészen extrém példák: Bill Gates előadás közben egy moszkítót engedett el. Amy Cuddy esetében a “Fake it ‘til you make it!”, Simon Sineknél pedig a “Start with why!” mottók híresültek el. Ezek azonban nem öncélú showelemek, hanem mind-mind star momentek. Veled, velem, velünk maradnak.
A te üzenetedhez milyen star moment kapcsolható? Találj egy személyes történetet, egy kelléket, egy mottót vagy épp egy hasonlatot. Fontos, hogy mindenkihez és minden helyzethez más és más típusú star moment illik! Legyen egy sajátod!
2. Legyen védjegyed!
Észrevetted, hogy a legkiemelkedőbb előadóknál mindig találunk valami visszatérő elemet a megjelenésükben vagy beszédmódjukban? Ettől válnak egyszerre egyedivé és beazonosíthatóvá. Ez is segíti a másikkal való kapcsolódást, tudjuk már, hogy mire számítsunk.

Steve Jobs fekete felsője, Karl Lagerfeld ikonikus napszemüvege és zakója… Itthoni példát említve, milyen kép jelenik meg előtted Presser Gábor vagy épp Vujity Tvrtko neve hallatán? Ha az influencerek világából inspirálódunk, akkor gyakran láthatjuk, hogy a videóik mindig ugyanazzal a mondattal indulnak. “Janka vagyok és ez itt a Hormonmentes!” – Cserháti Herold Janka mindig így nyitja a videóit.
Indíthatsz mindig történettel vagy egy erős kérdéssel. Lehet a védjegyed akár a szépen megtartott szünet is. Lehet pár visszatérő kifejezés, ami mindig megjelenik nálad. Céges környezetben ez azért jó, mert vezetőként akár közösségformáló ereje lehet annak, ha azok a kifejezések a vállalati kultúra részeivé válnak, és a közös nyelvhasználathoz tartoznak.
Keress valamit, ami téged tesz egyedivé, és a közöségeddel is rezonál! Mi lehet az, ami hitelessé tesz téged és az üzeneted is?
3. A szerethetőség és sebezhetőség
Ismerős az az érzés, amikor valaki megosztja, milyen úton jutott el az eredményeihez, és te leginkább a hibákról szóló történetekhez tudsz leginkább kapcsolódni? Nem véletlen. Könnyebben kapcsolódunk, ha meglátjuk az előadóban azt az esendő, ugyanakkor kitartó és küzdő embert, aki mint egy főhős, végigjárta a maga akadályokkal és nehézségekkel teli útját.

A munkánk során sokan mondják, hogy “Nem nyertem a lottón, nem ért látványos tragédia, nem haltam meg majdnem, nem csődöltem be, nekem nincs nagy sztorim. Nincs semmilyen sztorim.”. Pedig sztorija mindenkinek van. Csak éppen a legek hajkurászása helyett inkább bízzunk a hétköznapi történeteink erejében. A legjobb sztorik sokszor az egyszerű, hétköznapi helyzeteinkből kerülnek elő.
Neked milyen kihívásokkal kellett megküzdened? Milyen hibákból, eseményekből tanultál, amik előre vittek? Mi az az egyszerű hétköznapi esemény, aminek a tanulsága éppen párhuzamba állítható az előadásod tanulságával?
4. Legyél egyedi és utánozhatatlan!
A személyes történetben ráadásul az a legjobb, hogy az a tiéd. Mivel veled történt meg, ezt nem mondhatja el másik húsz előadó. Lehet, hogy magáról az üzenetről (például legyél környezettudatos) már hallott másoktól is, de az üzenetedet alátámasztó sztorit csak te mesélheted el. Egyedi lehetsz, mint az ujjlenyomatod. 🙂

Ha szeretnéd megtalálni a történetedet, akkor gondold végig, mi az előadásod üzenete, és erre az üzenetre/tanulságra reflektáló sztorit keress. Például egy résztvevőnk a kollégáinak a motiváció megtalálásáról azon az élményén keresztül mesélt, amikor szakadó esőben semmi kedve nem volt a focimeccshez, és unottan ment fel a pályára, de amikor figyelmes lett az esőben ázó szurkolókra, rájött, hogy miattuk igenis érdemes aznap is teljes erőbedobással játszani. Azért jók az ilyen típusú történetek, mert az egyszerűség és hétköznapiság révén könnyen kapcsolódunk hozzájuk.
5. Fordíts időt a bevezető kidolgozására!
A zeneszámoknál az első pár ütem ritmusából legtöbbször már tudjuk, hogy rögvest kinyomjuk-e a számot, vagy tombolva táncra perdüljünk. Így van ez a beszédekkel is. Az első mozdulatok, az első szavak meghatározhatják az előadásunk sikerességét. Mutasd meg, hogy érdemes lesz rád szegezni a tekintetet.
Te is tapasztaltad már, hogy az előadók köszönéssel, magyarázkodással vagy épp a klasszikus “arról szeretnék majd beszélni….” megoldással indítanak? Ez sokszor felesleges, zajteremtő, elveszi az izgalmas kezdés lehetőségét. Persze vannak olyan helyzetek és konferencia policy-k, ahol a közönség köszöntése kötelező vagy tényleg szükséges. Ebben az esetben is érdemes úgy gondolkoznod, hogy oké, köszöntöm a közönségem, aztán tartok egy kis szünetet, és a beszédem utána kezdődik. A tényleges kezdés erős nyitómondatokat igényel.
Szánj időt arra, hogy akár szó szerint is megírd ezeket. Indíthatsz egy saját sztorival, egy megdöbbentő adattal, amivel felkelted az érdeklődést; egy izgalmas költői kérdéssel vagy egy direkt kérdéssel, és rögtön kézfeltartással a közönséget is bevonhatod.
6. Energia, ami motiválja a másikat
Akármilyen érdekes és izgalmas lehet a mondanivalód, ha mind hangerőben, dinamikában és testbeszédben azt üzened, hogy magad sem hiszed el, hogy erről te itt és most beszélhetsz. A zárt szájjal visszafogott mondatok vagy a versmondásszerűen felmondott gondolatok elvesznek a teremben.

Az üzenetben rejlő erőt és energiát át kell adni a másiknak is. Van, akinek arra van szüksége, hogy rengetegszer elpróbálja az előadást, mire a megtanult mondatok a sajátjai lesznek, és az egész olyan hatást kelt, mintha spontán mesélne. Van, akinek az segít, hogy fokozatosan jut el a nagyobb közönséghez. Elmondja a családtagoknak, barátoknak, és addig-addig meséli, míg már a saját hangja nem lesz ijesztő. Van, akinél beszédtechnikai trükkökhöz folyamodunk. Ilyenkor lehet azt látni, hogy az előadók a próbákon parafadugóval a szájukban járkálnak, vagy furcsa “tánclépéseket” gyakorolnak.
Idézd fel újra, miért fontos számodra a témád? Mit szerettél meg benne? Miért hiszel benne? Meríts ebből az energiából!
+1. Légy önmagad!
Ne a csillámport keresd elsősorban, mert gyorsan lepereg, ha a közönség megérzi az erőltetett szerepet! Szeresd azt az ötletet, amit beleviszel az előadásodba. Így tudsz lelkes és lendületes lenni, akihez örömmel kapcsolódnak!
Adj elő te is izgalmasan és egyedien. Segítünk az Előadó születik oktatóvideónk tippjeivel!
Szeresd meg te is a prezentálást, kövess minket Facebookon és Instán, illetve nézd meg korábbi blogcikkeinket is: ha te is gyakran küzdesz a lámpalázzal, akkor neked szól Lépj túl a lámpalázon! cikkünk is.