A TED beszédek nem azért annyira “ragadósak” és inspirálóak, mert híres tudósok, feltalálók, kutatók vagy celebek adják elő. Azért osztják meg ezeket a beszédeket a social medián, és nézik meg több millióan világszerte, mert a beszédek megszólítanak és cselekvésre ösztönöznek. Nézzük, hogyan tudsz te is ilyen előadásokat, meetingeket és prezentációkat tartani, akár már holnap! 


Téged mi motivál?

Ha úgy akarsz tettre, változtatásra sarkallni valakit, hogy közben te nem változol, és pontosan ugyanazt csinálod, vagy egyáltalán (és látványosan) nem érdekel a téma, amiről beszélsz – hidd el nekem, mást sem fog. Mi emberek előbb vesszük észre az apró nonverbális jelekből, mit akar az előadó átadni, mint hogy megszólalna. Ha pedig a mondandód és a nonverbális jelek (például mimika, testtartás, hangszín) nincs összhangban, előbb hiszünk annak, amit érzékelünk, semmint annak, amit hallunk. Szóval téged mi motivál? Tudsz találni valamit a témádban, ami szól hozzád?

Mi van akkor, ha valami olyanról kell beszélned, ami nem érint vagy nem érint meg? Emlékezz, ez nem csak rólad szól. Képzeld bele magad annak a helyébe, aki ott fog ülni, hallgatni. Neki miért fontos mindez? Neki mit fog jelenteni? Neki miként befolyásolja a munkáját, holnapját, életét a téma?

A sikeres cégek sem azt mondják el, hogy mit és hogyan csinálnak, hanem azt, hogy miért; miben hisznek, és mit adnak a világnak.

Szegezd a székébe – rögtön!

Mondjuk ki, a meetingek, ügyféltalálkozók nem mindig a leghatékonyabbak. Néha olyan érzésünk lehet, hogy megbeszélésről megbeszélésre rohanunk, és mindenhol prezentációkat, beszámolókat, előadásokat hallgatunk, miközben még a “normál” munkánkkal is haladni kellene. Éppen ezért tegyél egy gesztust a hallgatóságod felé: Kösd le a figyelmüket az első pillanattól. Ehhez bizony egy ütős kezdésre lesz szükséged. 

Ami működhet ilyenkor: meghökkentő adatok, kétértelműség, amit később feloldasz, jól elhelyezett humor, érzelmek kiváltása vagy egy jó kérdés (a “mindenki itt van?” és “mindenki jól hall?” nem tartozik a jó kérdések közé!).


A sürgetés hatalma

Kelts a hallgatóságodban olyan érzést, hogy ebből egyszerűen nem maradhatnak ki. Mutasd meg nekik, hogy amiről beszélsz, az a most-ban fontos, most kell tenni valamit, most van rájuk szükséged, most kell a változás. 

Miért most kell tennünk a környezetünkért, miért most mondjon igent a főnököd a projektre, miért most kezdjen el veled együtt dolgozni az ügyfél, vagy miért most vegye meg a terméked?

Ez a technika segít annak a megteremtésében, hogy megnyerd őket magadnak. Ugyanakkor ez vékony jég: ha csak azt hallják ki az előadásból, hogy gyorsan-gyorsan kell haladni, csinálni, menni előre, pont az ellenkező hatást válthatod ki: az emberek elvesztik kezdeti lelkesedésüket, lefagynak, közömbössé válnak, te pedig hiteltelenné a szemükben. Tehát először koncentrálj arra, hogy megmutasd nekik, hová mentek együtt. 


Hová mész?

Minden hős azért indul útnak, mert van egy vágyott állapot, amit a nehézségek legyőzésével elérhet. Nincs ez másképp a közönségeddel sem. Mielőtt átadod az iránytűt, felszerelést, és felvázolod a hegyeket és völgyeket, beszélned kell arról, mi lesz jobb, mi az a vágyott jövőkép, amit el akartok érni. Ez fogja motiválni a hallgatóságot. Ez fogja számukra is egyértelművé tenni, hogy megéri a nehézség, a túlóra, a képzés, az átszervezés. 

Ha pedig megmutattad, mi lesz jobb, mutasd meg, hogyan érhettek el oda. Ne ess bele abba a hibába, hogy megvan a start, és megvan a cél, azonban nem tudod, és nem tudja a közönség, hogyan jussatok el oda. Ne csak célod legyen, hanem stratégiád is!

Adj nekik ötletet ahhoz, hogy mi az az első lépés, amit most tegyenek meg. Például a környezetvédelem témájában nagyon sok előadást hallottam az elmúlt időszakban. Amikor a call to action (cselekvésre ösztönzés) annyiból áll, hogy te is tegyél meg mindent a környezeted védelméért, az önmagában túl tág tanács, és ijesztő lehet. Viszont ha egy konkrét történet által példákat adunk, és megmutatjuk ezzel, hogy itt és most mit tehetne, megfoghatóbbá válik az egész. Az a call to action, hogy csökkentsd a háztartási hulladékod, főzz kevesebb hulladékkal, már jó kezdő lépés lehet.  

https://impact-training.hu/eloadastechnika-oktatovideo/

A belső motiváció a lehető legjobb kezdet: Amikor tudod, miért csinálod, amit csinálsz, és szereted is, amit csinálsz! Érd el azt, hogy az első percben már rád figyeljnek, veled tartsanak. Ehhez szükség van arra, hogy lássák az utat, hogy mire is hívod meg őket, és érezzék azt, hogy itt és most cselekedniük kell!

További tippek érdekelnek még? Megmutatjuk például, hogy a 3-as szám miként egyszerűsítheti le nagyon hamar a prezentációid elkészítését az Előadó születik! előadástechnika oktatóvideónkban. Nézd meg te is, hogy eredményesek legyenek az előadásaid!

Szeresd meg te is a prezentálást, kövess minket Facebookon és Instán, illetve nézd meg korábbi blogcikkeinket is.