Sokakhoz fordulhatunk most azzal a kérdéssel: “Milyen volt a zoom/teams/webex megbeszélésed/órád?”. Meglepő, hogy a válaszok jelentős része nem az adott online csatornán átadott információkról (pl. az induló projekt mérföldkövei, a kémiaóra anyaga, a gazdasági kilátások összefoglalója) szól, hanem valami egészen másról. Elég csupán a barátaimmal, családtagjaimmal folytatott beszélgetésekre gondolnom, hogy tudjam, a múlt heti home office-okban fantasztikus rajzok, receptmásolatok és pasziánszeredmények születtek. Persze nem pihenőidőben, hanem amíg mások prezentáltak. Ezek kétségkívül segítették a nemzeti boldogságmérce szinten tartását, de ha hatékonyabban tudnánk az online térben kommunikálni, akkor a munkánkban is eredményesebbek lennénk, és több szabadidőnk is maradna ezekre a feltöltő tevékenységekre. A továbbiakban egy olyan, a figyelem megtartást segítő eszközt fogunk bemutatni, ami remekül adaptálható az internetes beszélgetések világára. Barta Bea és Szijártó Adrienn blogbejegyzése

A jó történetek velünk maradnak.

Történeteket évezredek óta mesél az emberiség. Az írástudás általánossá válása előtt ez volt az információátadás egyik legfontosabb eszköze, és annak megjelenését követően is töretlen maradt a jó történetek iránti kereslet. Bár az üzleti életben is egyre növekszik a storytelling népszerűsége, még mindig vannak olyanok, akik ellenérzést táplálnak a történetek kapcsán: “Hja, ez a legújabb hype, nem értem, mit sztorizgassak”. Ez azért lehet így, mert azt tapasztalják, hogy jópáran rosszul, csak céltalanul sztorizgatnak, vagy épp túldramatizált, kitalált sztorikkal kampányolnak. A jól mesélt történetek azonban átgondoltak és tudatosan felépítettek. Az sem könnyít a helyzeten, hogy sokan a sztorik és tények párbaját látják, amiből csak az egyik kerülhet ki győztesen, holott mindkettőre szükség van, a tények és történetek nagyon jól erősíthetik egymást. A jó történetek meghálálják a befektetett energiát.

Mit adhatnak a történetek az online megbeszéléseken?

1. A történetek élményt adnak.

Egészen más agyterületek aktiválódnak történetmeséléskor, mint lexikális információk “broadcastingjának” hallgatásakor. A verbális tartalom kiegészül a hangunk játékával és a történet részleteit felfedő hangulatfestő és hangutánzó szavak, színes jelzők sokaságával. Így az agyunk érzékelésért, hallásért, szaglásért vagy akár a mozgásért felelős területeit is képesek aktiválni. Az adatok és tények csak a nyelvi folyamatokért felelős részeket stimulálják (Jeffrey M. Zacks, Washington University in St. Louis). A történetek esetében bekerülünk a beszélő világába, és mi is látunk és hallunk mindent, amit mesél. A történetekre így könnyebben visszaemlékszünk. Gondolj csak a tábortűznél hallott elbeszélésekre, a barátaid legjobb sztorijaira, egy inspiráló TED-sztorira vagy a hangoskönyvekre. Próbáld ki legközelebb, hogy elmondasz egy személyes tapasztalatot, mozzanatokat, amely révén a szavaiddal élményt adsz a másiknak. Ha egy online megbeszélésen lekapcsolt kamera mellett kell beszélned, figyeld meg, mennyivel könnyebb lesz így követni téged.

2. A történetek érzelmileg aktivizálnak.

A héten az egyik online megbeszélésen figyeltem a résztvevőket. Pontosabban azt, hogy miként változik a mimikájuk, miközben hallgatják a saját szolgáltatását bemutató potenciális partnerjelöltet. Egészen addig, amíg az illető a szolgáltatásokat sorolta, és tudományos érvekkel bizonyította, miért lehet szükség rájuk, a hallgatók rezzenéstelen arccal ültek. (Kifejezetten jó az online tér arra, hogy nagyon intenzív visszajelzést kaphatunk mások arcjátékáról. Vagy éppen annak a hiányáról.) Amikor azonban váratlanul egy egyszerű, hétköznapi történetet kezdett el mesélni az édesanyjáról, akkor a hallgatók kiegyenesedtek, elkezdtek mosolyogni, ki-ki bólogatásba is kezdett, és még közös összenevetést is eredményezett a történet. Elindult egy érzelmi összekapcsolódás. Az előadó és a befogadó agyi tevékenységei ugyanis szinkronizálódnak történetmesélés közben. Minél nagyobb a megegyezés, annál jobb a megértés (Dr. Uri Hasson). Segítsd a másikat, hogy könnyebben tudjon kapcsolódni hozzád, hiszen a személyesség gyakran hiányzik az online térben. Ráadásul így a döntési helyzetekben is előnyhöz juthatsz, ha a józan ész mellett az érzelmekre is hatsz. 

3. A történetek befogadhatóbbá teszik az információözönt.

Az agyi tevékenységek összehangolódása nemcsak az érzelmi kapcsolódást, hanem az emlékezetessé tételt is segíti. Elég, ha felidézzük kedvenc tanáraink, vezetőink alakját, a tőlük tanultakra még sok év múltán is emlékszünk, mert a legszárazabb képletet, üzleti eredményt is érdekessé tudták tenni, és üzenetük megragadt a fejünkben. Az adatokhoz kapcsolj történeteket, hogy a fontos, de mégis absztrakt, elvont számokat és definíciókat a hallgatóságod az élményszerű és érzelmeket mozgósító történetekkel könnyebben megértse és felidézze.

Hogyan találd meg a jó történetet?

A munkánk során gyakran mondják, hogy “Nem nyertem a lottón, nem ért látványos tragédia, nem haltam meg majdnem, nem csődöltem be, nekem nincs nagy sztorim. Nincs semmilyen sztorim.” Pedig sztorija mindenkinek van. Csak éppen a legek hajkurászása helyett bízzunk a hétköznapi történeteink erejében. 

A legjobb sztorik sokszor az egyszerű, hétköznapi helyzeteinkből kerülnek elő. Volt már, hogy vezetők a kenyérsütésről és a túrázásról, egy bébiszitter a lakáseladási problémáiról, mások koncertélményekről vagy épp fűnyírásról osztottak meg olyan történetet, aminek a tanulsága az üzenetük átadását segítette, és amivel a kollégáikra is nagy hatással voltak. 

Ha szeretnéd megtalálni a történetedet, akkor gondold végig, mi az adott online meetingen az üzeneted, mit szeretnél átadni a kollégáknak, és erre az üzenetre/tanulságra reflektáló sztorit keress. Például egyszer egy partnerünk egy focis élményén keresztül mesélt a kollégáinak a motiváció megtalálásáról. Szakadó esőben játszottak aznap, semmi kedve nem volt a focimeccshez, és unottan ment fel a pályára. Kedvetlenül játszott, amikor egyszercsak figyelmes lett az esőben ázó, mégis lelkesen éljenző szurkolókra. Rájött, hogy miattuk igenis érdemes aznap is teljes erőbedobással játszani. Azért jók az ilyen típusú történetek, mert az egyszerűség és hétköznapiság révén könnyen kapcsolódunk hozzájuk, akkor is, ha épp nem tudunk focimeccsre járni, és akkor is, ha soha nem is szoktunk.

Mindannyian megkereshetjük ugyanis a magunk “szurkolóit” akár a jelenlegi helyzetben is; kik azok az emberek, mik azok a közös célok, amikért érdemes a mostani rendkívüli körülmények között is fenntartani a motivációnkat, kimenni a pályára játszani, vagyis például megtanulni online prezentálni? 

Az online tér ne legyen gátja annak, hogy személyessé tedd az online prezentációkat és megbeszéléseket. Használj egyszerű, élményszerű, érzelmekre ható történeteket. Kapcsolódj össze a hallgatóságoddal, és állíts másokat is az üzeneted mellé. Ha szeretnél fejlődni a történetmesélésben, akkor nézd meg online prezentációs felkészítéseinket! Várjuk jelentkezésed.

Töltsd le most ingyenes “IMPACTippek – Legyél profi előadó az online térben” útmutatónkat, amiben hasznos tanácsokat adunk, hogy felkészülten vágj bele a webkamerás előadások, webinárok, online meetingek világába is!

Ha kíváncsi vagy cikkünk lapozós verziójára, kövess minket az Instán! 😊