Amikor a prezentációs tréningjeinken feltesszük azt a kérdést, hogy a nyilvános beszéd helyzetekben ki a főszereplő, vagy Nancy Duarte, kommunikációs szakember példájával élve ki Luke Skywalker, és ki Yoda, akkor a legtöbben azonnal rávágják a választ, hogy “én vagyok a főszereplő, az előadó”.

nő egyedül a színpadon

Miért is jön ez az automatikus válasz? Mert amikor prezentálsz, ott állsz egyedül “a pódiumon”. Minden tekintet rád figyel. Te vagy az egyetlen hangforrás. Rád irányul a reflektorfény. Ráadásul ez a reflektorfény rád teszi azt a súlyt is, hogy itt és most, valami okosat kellene mondanod. Márpedig, ha nálad a mikrofon, nálad a tudás, és mindenki téged néz, akkor tényleg egyértelműnek tűnhet, hogy ez a jelenet rólad szól, te vagy a főszereplő. Pedig nem.

Nem te vagy az előadásod főszereplője, hanem a közönséged.
De akkor ki vagy te előadóként? Mentor. Te vagy Yoda. A te küldetésed az, hogy eszközt adj a közönséged kezébe, hogy ők főszereplőkké válhassanak.

Mentoring a színpadról?

Amikor én Nancy Duarte könyvében először olvastam erről a gondolatról, akkor hirtelen azt éreztem, mintha két cintányért összecsaptak volna a fejemben. Bummm. Egyszerre tűnt evidensnek és felforgatónak. Először még nem is igazán tudtam, ez hogyan lesz hatással a konkrét gyakorlatra, mit fogok másképp csinálni. Egyszerűen csak éreztem, hogy ez a gondolat újabb és újabb kérdésekhez és válaszokhoz vezet.

Megértettem, hogy sokak izgulásának a hátterében pont az a rosszul belénk nevelt gondolat áll, hogy főszereplőnek kell lennünk. Ha magunkra segítőként gondolnánk, aki másokért van ott, és nem főszereplőként, akiért mások vannak ott, akkor a reflektort magunkról átirányíthatjuk a közönségre, és máris nyugisabb így kiállni.

Közönség

Megértettem azt is, hogy a magukat sztárrá avanzsált öntömjénező, üres szavakkal dobálozó előadók miért nem szimpatikusak számomra. Mert ők magukat látják. Ők a tapsra és a gratulációk hosszú sorára, a sikerre vágynak. Ha mentor vagy, akkor a másikat látod. Akkor a csillogó szemekre vágysz, az előadás utáni kérdésekre, sztorikra, amiken keresztül látod, hogy megnyíltak, hogy érdekli őket az üzenet, és hasznos számukra mindaz, amit kaptak. Látod, ahogy az üzeneted életre kel másokban. 

TEDxYouth felkészítőként is azt tapasztalom, hogy azok az igazán sikeres előadók, akik kíváncsiak a közönségükre, akik üzenetekben gondolkoznak. Az ő előadásaik után beszélgetések indulnak, a hallgatókban új álmok szövődnek és a szünetekben már arról beszélnek, miket fognak csinálni az előadás hatására.

Megértettem azt is, hogy ha segítőként gondolok magamra, akkor alázatosabb előadó leszek. Mert ebben az esetben a közönségemből indulok ki. Őket helyezem a középpontba. Azokra a kérdésekre keresem a választ, hogy miként tehetem az útjukon erősebbé őket.

Legyen szó egy startup ötlet, a féléves eredmények vagy épp stratégiai lépések prezentálásáról, mindig innan indítom a felkészülést: Ez itt és most miért fontos téma a közönségem számára? Ha befogadják az üzenetem, mit kezdjenek azzal? Milyen gondolattal hagyják el a termet? Mit csináljanak az előadás után?

Befogadóból cselekvő

Megértettem azt is, hogy az én feladatom, hogy információk átadása helyett üzenetet közvetítsek, és így a passzív befogadói állapotból aktív cselekvővé tegyem a közönségem. Azt látom, hogy nagyon jók vagyunk abban, hogy nagy mennyiségű információt zúdítsunk a másikra. Ezt még a felelések meglehetősen kényelmetlen élményei égették belénk. Adj számot a tudásodról. Sokan ezt csinálják még mindig az allstaff meetingeken, a konferenciákon is. Megosztják a rendelkezésre álló infókat. Ennyi. Persze az információk fontosak, mert segítenek abban, hogy elérjük az első szintet, amit Nancy Duarte megjelöl, hogy informálatlanból informálttá tesszük a közönségünket. Ha ügyesen csomagoljuk ezeket az infókat, akkor érdektelenből érdeklődővé is válnak.

A legtöbben megállnak itt. Ha te hatással szeretnél lenni másokra, akkor tovább kell menned. A közönségedet passzívból aktívvá kell tenned. Ez akkor sikerül, ha infó helyett üzenetet közvetítesz. Az üzenet megmutatja a közönségednek, hogy ez most neki szól, és megmutatja, mit, miért és hogyan csináljon.

Ezek a felismerések vezetnek bennünket akkor is, amikor mi is éppen előadóként állunk kint konferenciák, oktatási rendezvények színpadán, és akkor is, amikor trénerként, TEDxYouth felkészítőként, prezentációs coachként tereljük a résztvevőinket.

Ha neked is segítsünk abban, hogy a közönséged főszereplőnek érezze magát, és csillogó szemekkel hallgassa az üzeneted, írj nekünk bátran, illetve nézd meg online egyéni prezentációs felkészítéseinket!