Mostanában mindannyian élesben tesztelhetjük, mennyire gyorsan és jól tudunk alkalmazkodni új helyzetekhez. Többek közt az irodai munka helyett az otthoni munkavégzéshez, offline megbeszélések helyett az online meetingekhez és élő prezentációk helyett a képernyő keretei közé szorított webinarokhoz. Hirtelen nem csak egy nagy adag plusz lélekjelenlétre, türelemre és óvatosságra lett szükség a mindennapjainkhoz, de új praktikus ismeretekre is. Melyik online kommunikációs alkalmazást válasszam? Miért nem működik a kamera? Hogyan nyújthatok szolgáltatást online? Mitől lesz profi a webinarom?

Mi az Impactnél abban szeretnénk segíteni nektek, hogy online is hatásos prezentációkat tudjatok tartani. Egerszegi Anna, voice coach kollégánk múlt héten azzal kapcsolatban osztott meg hasznos tippeket, hogy hogyan használd a hangod az online térben. Most arról tudhatsz meg többet, hogy mikor és hogyan segít, ha diákat is használsz az online meetingeken és webinarokon. Végi Réka, Impact prezentáció designer blogbejegyzése

1. Mint mindig: segíthet, hogy át tudd adni az üzenetedet

Ahogyan a híres designer, Vitaly Friedman megfogalmazta: a jó design nem dekoráció, hanem kommunikáció. Akár offline, akár online prezentációról van szó, a jó diasor feladata elsősorban nem az, hogy szebb legyen a háttér a prezentációdhoz (az is), hanem az, hogy segítsen abban, hogy átmenjen az üzeneted.

Mikor segíthetnek a diák, hogy átmenjen az üzeneted? 

Például akkor, ha:

  • vizuálisan is hangsúlyoznál egy fontos tanulságot vagy érdekes kérdést,
  • szemléltetnél egy összetett problémát, folyamatot vagy gondolatmenetet,
  • képekkel is érzékeltetnéd a helyzet drámaiságát, humorát vagy dinamikáját.

Mikor nem segítenek a diák?

Például, ha érzékeny, személyes témáról van szó. A konkrét helyzettől függ, de ilyen esetekben előfordulhat, hogy jobb, ha inkább magadat, az arcodat mutatod.

2. Fenntarthatod vele a figyelmet

A közönség figyelmét online két okból is nehezebb lekötni: egyrészt nagyon limitált a vizuális élmény, amit az előadás nyújt, másrészt sokkal több lehet a zavaró tényező, ami eltereli róla a figyelmet.

Résztvevőként egy személyes megbeszélésen, konferencián, előadáson sokkal több inger ér mindenkit.

Amikor azonban a résztvevők otthonról követnek egy online előadást, egy csomó dolog másképp működik:

  • Nem látják jól a többieket a közönségből, és nem tudnak kommunikálni velük (ha webinarról van szó, akkor egyáltalán nem látják egymást, és csak chaten tudnak kapcsolódni).
  • Ő maguk sem látszanak teljesen (ha webinarról van szó, akkor egyáltalán nem).
  • Nincsenek az előadóval egy térben, tehát a teret sem látják be, nem részei annak.
  • Előadóként téged sem látnak teljesen legtöbbször, csak az arcodat és a felsőtestedet.
  • Ehhez képest a diasorodat viszont nagyban látják, amikor megosztod velük – szinte kitölti a képernyőjüket.

Ezért, amikor online az előadásodra figyelnek, akkor ugyan több figyelmet kapnak a diáid, mint egyébként, de összességében sokkal kevesebb inger éri a közönségedet a képernyőn keresztül, mintha személyesen vennének részt az előadásodon.

Emellett online előadás esetén sokkal több zavaró tényezővel kell számolnod, ami elterelheti rólad, az előadásodról a figyelmet:

  • Egy személyes megbeszélés vagy előadás esetében a körülmények azt támogatják, hogy a beszélőre tudj figyelni. Ilyen a helyszín, a széksorok elrendezése, a színpad, a technika, az időzítés, a csend és a terem csukott ajtaja.
  • Egy online előadásnál azonban, amikor otthonról követnek, minden felugró ablak, emlékeztető, új email, figyelmeztetés és reklám egy-egy zavaró tényező. Nem beszélve a telefonhívásokról, sms-ekről, családtagokról, az ajtócsengőről vagy a sütő időzítőjéről.  

Éppen ezért online még több eszközt meg kell ragadnod, hogy érdekes legyen az előadásod, és lekösd a hallgatóságod figyelmét. Ebben sokat segíthet a diasorod is.

3. Profi képet mutathatsz otthonról is

Nehéz otthonról egy professzionális, szakértői vagy hivatalos képet közvetíteni magadról. Nem sok eszközöd van erre, hiszen limitált a résztvevői élmény: nincs irodai környezet, logók és brand színek, molinók, névjegykártyák és kézfogások. Ezért hatványozottan fontos, hogy ami látszik belőled, és amit mutatsz, az még inkább profi legyen.

Néhány dolog nagyon magától értetődőnek tűnik. Például, hogy fontos:

  • a megjelenésed – lehetőleg ne kinyúlt melegítőfelsőben ülj kamera elé, és
  • a környezeted – inkább ne a mosott ruhák vagy a mosatlan edények legyenek mögötted a háttérben.

Azonban elsőre talán nem is gondolsz arra, milyen fontos lehet a diasorod. Egy átgondoltan, esztétikusan és igényesen összeállított diasor látványosan, mégis a háttérben maradva erősíti azt a benyomást, hogy a közönséged egy profi szakember előadását látja.

4. „Elbújhatsz” mögé

Vészhelyzetben vagy egyébként akár egy teljes előadásra is – online megteheted, hogy csak a diákat és a hangodat közvetíted, és úgy adod elő a mondandódat.

Milyen fajta vészhelyzetben segíthet, ha inkább a diasorodat mutatod?

  • Ha bejön a képbe egy zavaró tényező, pl. a macska lerántja mögötted a polcról a cserepes virágot.
  • Ha gond van a kameráddal.
  • Ha gond van az internettel, és spórolnál a terheléssel.
  • Ha bármivel gond van, és még nem tudod elkezdeni az előadást. (Ilyenkor kitehetsz egy diát „Mindjárt kezdünk, maradj velünk!”, vagy hasonló felirattal).

Milyen esetben lehet érdemes diák mögé „bújni” egy teljes előadásra?

  • Amikor vizuális a téma, és nagyon jól megmutatható a diákon (pl. design, adatvizualizáció, művészet, stb.), és
  • nem kifejezetten személyes, érzékeny a hangvétel.

Egy dologra azonban mindig figyelj: soha ne becsüld alá azt a hatást, amit az arcod mutatásával, a tekinteteddel, gesztikulációddal, testbeszédeddel adhatsz hozzá az előadásodhoz.

Ha szeretnéd megtudni, hogyan lehet igazán hatásos a diasorod online is, akkor írj nekünk, és Rékával egyeztethetsz időpontot egyéni prezentáció design coachingra! Várjuk a megkeresésed a [email protected]-n.

Ha az üzenetátadásban is szeretnél biztosra menni, és a beszédtechnikádat is szeretnéd fejleszteni, akkor nézd meg további online egyéni konzultációs lehetőségeinket is.

Töltsd le most ingyenes “IMPACTippek – Legyél profi előadó az online térben” útmutatónkat, amiben hasznos tanácsokat adunk, hogy felkészülten vágj bele a webkamerás előadások, webinárok, online meetingek világába is!

Ha kíváncsi vagy cikkünk lapozós verziójára, kövess minket az Instán!